Publicerad 05/03-2021

Volvo ska vara ett helt elektriskt bilmärke 2030

Kategorier: Elektrifiering, Volvo
Volvo Cars har som mål att bli en ledare på den snabbt växande marknaden för premium-elbilar och planerar att bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030.

 

Företagets ambition är att man då endast ska sälja helt elektriska bilar och fasa ut alla bilar i sitt globala modellprogram som är utrustade med en förbränningsmotor, inklusive hybrider. Företagets övergång till att bli en helt elektrisk biltillverkare är en del av dess ambitiösa klimatplan, som syftar till att konsekvent minska koldioxidavtrycket under varje bils livscykel genom konkreta åtgärder.

Beslutet bygger även på förväntningarna om att lagstiftning och en snabb utbyggnad av tillgänglig laddningsinfrastruktur kommer att snabba upp konsumenternas acceptans för helt elektriska bilar.

2030-ambitionen är en acceleration av Volvo Cars elektrifieringsstrategi, driven av en stark efterfrågan på företagets elektrifierade bilar de senaste åren och en fast övertygelse om att marknaden för bilar med förbränningsmotor krymper.

– För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online – säger Håkan Samuelsson, VD för Volvo Cars. – Vi är helt fokuserade på att bli en ledare i det snabbt växande segmentet premium-elbilar.

Volvo Cars lanserade sin första helt elektriska bil, XC40 Recharge, på marknader världen över förra året. Och nu har även Volvo valt att avslöja sin andra helt elektriska bil, nämligen Volvo C40 Rechage.

 

Vovlo C40 Recharge

De kommande åren kommer Volvo Cars att rulla ut ytterligare ett antal elektriska modeller, och fler kommer att följa efter dem. Volvo har som mål att 50 procent av företagets globala försäljning redan 2025 ska utgöras av elbilar. Resterande 50 procent ska utgöras av hybrider. Senast 2030 ska alla bilar som företaget säljer vara helt elektriska.

P4 Jönköping intervjuade vår VD, Robert Bloom, gällande denna pressrelease som Volvo gick ut med tisdagen den 2 mars.

”Vi är en mobilitetshandel, vi tillfredställer en mobilitetslösning helt enkelt. Den kommer nog se lite annourlunda ut men fortsatt tror jag att människor kommer att ha ett behov av och en lust att förflytta sig. En spännande framtid som jag absolut ser positivt på.”

På frågan om alla köp av nya Volvobilar kommer ske digitalt så svarar Robert ”När Volvo pratar med oss och när man pratar om nätet och digitalisering och online så har de ett bredare perspektiv och pratar även omni channel – att man ska finnas i ALLA kanaler.” varpå han fortsätter med att syfta på att behovet att provköra och komma in och prata, klämma och känna kommer att finnas kvar.

 

/Lovisa, Nybergs Bil